Fiber in jouw gebouw, da’s interessant

Maak de switch naar fiber in je appartementsgebouw: klaar in 5 stappen

building_and_car

In 5 stappen naar fiber in je gebouw

01. Introductie tijdens webinar

Geregistreerde syndici ontvangen een uitnodiging voor een informatieve webinar. Je krijgt dan alle informatie over de aanleg van fiber in je gebouw. Je kan je vragen ook rechtstreeks aan ons en de aannemer stellen. Nadien ontvang je de presentatie en de contactgegevens van de aannemer via mail.

Ontwerp-inverse-simplified-1

02. Aannemer neemt contact op voor een afspraak

De aannemer neemt contact op met jou, de syndicus, voor een technische inspectie van de gemeenschappelijke delen in jouw gebouw.

Ontwerp-inverse-simplified-1

03. De aannemer komt langs

De aannemer komt langs om samen te bepalen waar de glasvezelkabel het gebouw binnenkomt. Ook bekijken jullie waar de interne bekabeling (in de gemeenschappelijke delen) wordt uitgetekend.

Ontwerp-inverse-simplified-1

04. Technisch rapport

Na het plaatsbezoek ontvang je een technisch rapport. Je krijgt als syndicus 8 weken de tijd om deze info te delen met de bewoners en eventueel opmerkingen te maken.

Ontwerp-inverse-simplified-1

05. Gratis installatie in je gebouw en we contacteren de eigenaars

We installeren volledig gratis in de gemeenschappelijke delen tot op de verdieping. We contacteren de eigenaars of bewoners over hun persoonlijke fiberkabel. Wie wil, kan een fiberabonnement afsluiten bij een van de deelnemende internetproviders. De bewoners betalen sowieso niets voor het fiberklaar maken van hun woning.

Wil je hen zelf op de hoogte brengen van de komst van glasvezel in het gebouw? Dan kun je deze voorbeeldmail gebruiken.

Ontwerp-inverse-simplified-1

Fiber of glasvezel biedt je een revolutionaire internetervaring. Tv-kijken, (video)bellen, surfen, streamen en gamen gaat dan met lichtsnelheid en met een stabiele kwaliteit. Ook voor de gebouwen die jij als syndicus beheert, is dat interessant. Als je kiest voor fiber, bereid je het appartementsgebouw voor op de toekomst. Een fiberaansluiting garandeert namelijk:

  • vrijwel onbeperkt dataverkeer
  • stabiele beeld- en geluidskwaliteit
  • een verbinding waarmee alle bewoners tegelijk online kunnen zijn
  • een vrije keuze van provider

Meer over fiber >

Onze aanpak

De aanleg van ons fibernetwerk vraagt veel werk en is een van de grootste investeringen in België. Het wordt voor ons haalbaar als er genoeg interesse is in het gebied waar we aan de slag willen gaan: als 20% van de inwoners een fiberaansluiting neemt, beginnen we effectief te bouwen. We maken dan álle woningen die aansluitbaar zijn in het gebied gratis fiberklaar. 

Meer over onze aanpak lees je hier>

Veelgestelde vragen

Wil je als syndicus fiber in je gebouw?
  1. Check je gebouw

    Ga eerst na of we jouw gebouw kunnen aansluiten op ons fibernetwerk. Vul het adres in op onze homepagina en doe de check.
  2. Webinar: ontdek alles over fiber

    Gaan we in de buurt glasvezel aanleggen? Geregistreerde syndici ontvangen een uitnodiging voor een informatieve webinar. Je krijgt dan samen met andere syndici alle informatie over de aanleg van fiber in jouw gebouw. Je kunt dan ook rechtstreeks je vragen stellen aan ons en aan de aannemer. Je ontvangt nadien de presentatie en de contactgegevens van de aannemer via mail.
  3.  We nemen contact op

    Onze aannemer maakt graag een afspraak voor een technische inspectie.

    Nog geen nieuws ontvangen? Contacteer ons voor meer info. We helpen je snel verder.
Hoe brengen we fiber in je gebouw?

Onze aannemer die het glasvezelnetwerk aanlegt in de buurt van het appartementsgebouw dat je beheert, komt eerst een kijkje nemen in de gemeenschappelijke delen. Tijdens deze technische inspectie bekijken jullie samen hoe fiber het gebouw binnenkomt. Afhankelijk van de voorzieningen in jouw straat, gebeurt dit onder- of bovengronds. Maar maak je geen zorgen: het gebouw en de appartementen blijven bereikbaar.

Ondergronds

In de meeste gevallen brengen we fiber ondergronds binnen van in de straat tot in de technische ruimte. De aannemer brengt je hiervan uiteraard op de hoogte.


Op de gevel

Soms komt de glasvezelkabel via de gevel je gebouw binnen. We brengen zo discreet mogelijk één dunne kabel aan op de buitengevel. Per vier appartementen plaatsen we een distributiepunt.

In grote appartementsblokken installeren we de fiberkabel in de technische ruimte, via een gaatje in de gevel. Van daaruit trekken we de kabels naar de verschillende verdiepingen en appartementen.

Na het plaatsbezoek ontvang je een technisch rapport. Je krijgt als syndicus 8 weken de tijd om deze info te delen met de bewoners en eventuele opmerkingen door te geven.

Hoe brengen we fiber tot in de appartementen?

De persoonlijke fiberkabel vertrekt vanaf het distributiepunt in de technische ruimte of op de gevel. Er zijn verschillende oplossingen om de appartementen te voorzien van glasvezel. De aannemer gaat de beste optie na tijdens de inspectie.

Wat moeten eigenaars en huurders doen?

Willen de eigenaars glasvezel in hun appartement? Als we fiber aanleggen in het gebouw, dan bieden we iedere bewoner een gratis aansluiting aan. We laten hen zeker iets weten als de installatie van glasvezel in de gemeenschappelijke delen zo goed als afgerond is. Het is dan bijna tijd om de gratis fiberkabel te plaatsen in de verschillende appartementen. Voor bliksemsnel en superstabiel internet via glasvezel, kunnen ze een fiberabonnement nemen bij een deelnemende provider.

En wat met huurders? Als bewoners zelf geen eigenaar zijn van het appartement, moeten ze contact opnemen met de verhuurder om de installatie te bespreken. De huurder kan dan wel zelf een fiberabonnement afsluiten bij een van de deelnemende internerproviders.

Waar kunnen de bewoners terecht met hun vragen over fiber?

Via de adrescheck op onze homepagina kunnen bewoners nagaan of hun appartement in aanmerking komt voor fiber. In onze antwoorden op veelgestelde vragen vinden ze alvast meer info over fiber, hun persoonlijke glasvezelkabel en hoe ze kunnen switchen naar deze technologie. Daarnaast staat onze helpdesk voor hen klaar bij specifiekere vragen.