Syndici of mede-eigenaars

Het snelste netwerk in jouw appartements- gebouw(en)

Icoon-banner-syndicus-490x276

Fiberklaar, dé fiberpartner voor syndici

Is jouw appartementsgebouw al “smart”? Geen nood, Fiberklaar is jouw antwoord op de transitie naar efficiënter smart buildings. We maken jouw appartementsgebouw(en) klaar voor bliksemsnel en stabiel internet. Vragen? Doorheen het volledige aanlegproces kunnen jij en je bewoners bij ons terecht.

In 6 stappen naar fiber in je gebouwen

Fiberklaar legt een open glasvezelnetwerk aan in Vlaanderen. Een hele klus, dus dat doen we stap voor stap.

1

Plan een plaatsbezoek in

Alles begint met goed nieuws! Wanneer één van jouw gebouwen zich in een Fiberklaar gebied bevindt (waar fiber dus in gebruik kan worden genomen), brengen we je op de hoogte. Nu je gebouw(en) klaar zijn voor ons fibernetwerk, is het tijd voor een plaatsbezoek met onze aannemer. Tijdens dit plaatsbezoek komt onze aannemer langs om te bespreken hoe we fiber tot in jouw gebouw(en) brengen via de gemeenschappelijke ruimtes, de kelder, de technische ruimte of de gevel. Om dit plaatsbezoek in te plannen nemen we zelf contact op met jou. 

Benieuwd of jouw appartementsgebouw al klaar is voor fiber? Bezorg ons aub je patrimoniumlijst. Dan laten we weten of jouw gebouw(en) aansluitbaar zijn.

2

Krijg goedkeuring op het technisch verslag

Tijdens het plaatsbezoek bekijkt onze aannemer samen met jou de mogelijkheden voor de aanleg en de afwerking van de fiberkabels. Nadien ontvang je een technisch verslag met alle info over het centrale fiberdistributiepunt (meestal kelder of technische ruimte) en hoe de kabels verder verdeeld worden in of op het gebouw naar de appartementen.

Belangrijk: het technisch verslag moet in de meeste gevallen eerst goedgekeurd worden op een eigenaarsvergadering, anders kunnen we je gebouw niet aansluiten op het glasvezelnetwerk. Vraag hiervoor nu al je mandaat aan. In onze toolkit kan je een gratis voorbeeld terugvinden!

3

We bezoeken de individuele appartementen

Na de gemeenschappelijke ruimtes zijn de aparte woonunits aan de beurt. Onze aannemer komt langs om samen met de bewoners te kiezen waar de glasvezelkabel het appartement binnenkomt en wat de beste plaats is voor de fibercontactdoos. Dit bezoekje neemt maximum 15 minuutjes in beslag. Het resultaat is een verslag dat de bewoner ondertekent na akkoord.

Onze aannemer zal spontaan alle appartementen bezoeken. Wil je als syndicus/mede-eigenaar je bewoners graag extra informeren over de verschillende stappen? Ontdek in onze toolkit enkele handige communicatie templates. 

4

Aanleg in de straat en het gebouw

Onze aannemer breekt tijdelijk een stukje van de straat open om de fiberkabels in de grond te stoppen, onder het voetpad of de berm. Hij werkt in fases om de hinder tot een minimum te beperken. Je wordt verwittigd wanneer de werken in jouw appartementsgebouw starten.  

Na het plaatsen van het centrale fiberdistributiepunt worden de kabels, volgens het technisch verslag, verder verdeeld in of op het gebouw, naar de appartementen. Hierbij beperken we de hinder zo veel mogelijk en zorgen we dat de voordeur altijd bereikbaar blijft.  

5

Aansluiting van de appartementen

Met elke bewoner maken we een afspraak, want voor de effectieve aansluiting in het appartement moet er iemand thuis zijn. Tijdens deze afspraak trekt de technicus de fiberkabel tot in het appartement, plaatst de fibercontactdoos en meet indien mogelijk de signaalsterkte op de verbinding. Dit duurt ongeveer twee uur.  

6

Klaar om te genieten!

Om grenzeloos te surfen, te streamen en digitaal tv te kijken, kiezen bewoners het gewenste fiberabonnement bij een deelnemende internetprovider. Tot slot activeert de gekozen internetprovider de glasvezelaansluiting. Tijd voor je bewoners om te genieten van alle voordelen!

Een bewoner die nog geen fiberabonnement wil, kan er later ook één nemen bij een provider die gebruik maakt van ons netwerk. Omdat ons netwerk open is voor elke provider die z’n diensten via glasvezel wil aanbieden, is er altijd keuzevrijheid

Wij regelen het!

Meerdere gebouwen in beheer?

Ben jij beheerder van meerdere gebouwen, misschien zelfs in verschillende gemeentes? Geen nood, wij zijn er om jou te ontzorgen! We zoeken zelf uit welke gebouwen in jouw eigendom aansluitbaar zijn op ons fibernetwerk. Vervolgens brengen we je in contact met onze aannemer om de verschillende plaatsbezoeken in te plannen. Deze stemmen we bij voorkeur af op de kalender van de algemene vergaderingen. 

Vraag je mandaat aan

Voor we ons fibernetwerk kunnen aanleggen, dien je eerst een goedkeuring te hebben op de algemene vergadering. Vraag hiervoor je mandaat aan tijdens de eerstvolgende algemene vergadering. Wordt je mandaat goedgekeurd dan ben je voor 1 jaar in staat om de beslissing te nemen rond de gemeenschappelijke delen.


Ontdek onze handige toolkit

Hebben jij en/of je bewoners nog vragen? Onze toolkit maakt het je graag gemakkelijk. Je vindt er alle antwoorden en praktische documenten zoals brochures, templates en communicatie naar bewoners. De toolkit is jouw garantie op een succesvolle uitrol in jouw appartement(en).

Syndicus aan het woord

Als syndicus heb je de verantwoordelijkheid om de beste keuzes te maken voor eigenaars en bewoners. Voor Frederiek Thiers, beheerder van FTImmo, is de uitrol van het fibernetwerk één van zijn prioriteiten. Bekijk hier wat fiber voor hem betekent. 

Vraag & Antwoord

Jij en je bewoners zitten ongetwijfeld met vragen over ons fibernetwerk. Wij beantwoorden hieronder vragen die we zelf vaak ontvangen, maar helpen je natuurlijk graag als je hier het antwoord niet vindt. Neem dan contact met ons op.

Wat als je als syndicus fiber wil aansluiten in je gebouw?
  1. Check je gebouw
    Ga eerst na of we jouw gebouw kunnen aansluiten op ons fibernetwerk. Vul het adres in op onze homepagina en doe de check.

  2.  Bezorg ons een lijst met gebouwen die jij beheert 
    Stuur je lijst door via ons contactformulier. We bekijken vervolgens welke gebouwen we kunnen aansluiten op ons fibernetwerk en brengen je in contact met de juiste aannemer om een technische inspectie in te plannen. Zo krijg je per locatie een duidelijk beeld over hoe wij fiber zullen installeren. 

  3. Wij nemen contact op
    We brengen jou in contact met de juiste aannemers voor jouw gebouwen.
    Onze aannemer maakt graag een afspraak voor een technische inspectie.

    Nog geen nieuws ontvangen? Contacteer ons voor meer info. We helpen je snel verder.
Hoeveel kost zo’n aansluiting?

We voeren zowel de werken in de straat, in de gemeenschappelijke ruimtes én in de appartementen helemaal gratis uit — op voorwaarde dat het gebouw aansluitbaar is. Wil een bewoner na de werken toch een fiberaansluiting, dan kunnen er kosten aangerekend worden door de internetprovider.

Hebben mijn bewoners op elk moment internet — tijdens en na de werken?

De werken die we uitvoeren, zullen geen onderbrekingen of storingen veroorzaken. De bewoners kunnen hun huidige internetkabel en -diensten blijven gebruiken. Ze schakelen pas over op internet via glasvezel als de provider van hun keuze de fiberaansluiting activeert.

Een fiberabonnement is niet verplicht, maar een aansluiting is sowieso interessant. Het bereidt bewoners voor op de digitale toekomst, waarin glasvezel belangrijk zal zijn.

Moet iedereen in het gebouw een fiberaansluiting nemen?

Nee, we geven iedere bewoner keuzevrijheid. We voorzien in de technische ruimte standaard een fiberkabel voor elke wooneenheid, zodat (toekomstige) bewoners later eenvoudig kunnen kiezen voor fiber — mogelijk met installatiekosten. Belangrijk is wel dat er een goedkeuring is voor de plaatsing van het kabeltraject in de gemeenschappelijke delen of op de façade.

Hoe lang heb ik als syndicus tijd om een akkoord te geven op het technisch verslag?

We raden aan niet te lang te wachten. Het technisch verslag vervalt immers wanneer Fiberklaar niet meer aanwezig is in jouw buurt.

Hoe lang blijft de aansluiting van fiber gratis?

Zolang onze aannemer in jouw buurt aan het werk is, kan je je woning gratis Fiberklaar maken. Zijn we niet meer aanwezig, dan nemen de bewoners best contact op met hun operator.  

De eigenaar verhuurt zijn appartementen in een fibergebied. Wat moet hij doen?

Als eigenaar bepaal je zelf of we de huurwoning fiberklaar maken. Daarna beslist de huurder of hij of zij een fiberabonnement neemt bij een van de deelnemende internetproviders. 

Problemen of vragen over de lopende werken?

Zijn de technische plannen goedgekeurd en wil je weten wat de stand van zaken is van jouw gebouw(en)? Lopen de werken vertraging op? Of zit je met andere vragen? Neem gerust contact op met jouw aannemer! 

Loopt een dossier vast? Of verloopt de samenwerking stroef? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.  Wij staan in nauw contact met alle aannemers.

Contacteer Thomas & Ismahane

Vul het formulier in en Thomas of Ismahane behandelen jouw vraag 'bliksemsnel'. 

Werk je graag proactief? Deel je lijst met de gebouwen in jouw beheer. We bekijken vervolgens welke gebouwen we kunnen aansluiten op ons fibernetwerk en brengen je in contact met de aannemer om een technische inspectie in te plannen. Zo krijg je per locatie een duidelijk dossier over hoe we fiber zullen installeren.

Contacteer ons!