Fiberwatte? Veelgestelde vragen over fiber en Fiberklaar.

We beantwoorden de meest gestelde vragen over fiber, Fiberklaar en ons netwerk. Zo ben je helemaal mee met de fiberrevolutie.

Over Fiberklaar

Wie is Fiberklaar?

Als ambitieuze speler op de telecommarkt wil Fiberklaar anderhalf miljoen woningen en bedrijven in Vlaanderen via glasvezel of fiber klaarmaken voor het internet van de toekomst. Die toekomst is er een met volledige digitale vrijheid voor iedereen. Fiber garandeert snel, stabiel en vrijwel grenzeloos dataverkeer op élk moment. Wij ontwerpen, bouwen en beheren ons open fibernetwerk, en dat in zo veel mogelijk steden en gemeenten. Als netwerkbedrijf bieden we zelf geen internetdiensten aan. Dat doen de internetproviders

Wie zijn de aandeelhouders van Fiberklaar?

Onze aandeelhouders zijn de Zweedse investeringsmaatschappij EQT en het Belgische Proximus, met respectievelijk 50,1% en 49,9% aandelen.

Wie of wat is EQT?

EQT, een wereldwijde investeringsmaatschappij met bijna drie decennia ervaring, is actief in meerdere regio’s en sectoren. EQT investeert momenteel in allerlei telecomactiviteiten, zoals in Deutsche Glasfaser in Duitsland, DELTA Fiber in Nederland en Global Connect in Scandinavië.

Welke diensten biedt Fiberklaar aan?

Fiberklaar maakt Vlaanderen klaar voor een bliksemsnel en stabiel fibernetwerk. We ontwerpen, bouwen en beheren een open glasvezelnetwerk; internetproviders huren ons netwerk en bieden zo hun diensten aan. Als consument betaal je voor de aanleg niets aan Fiberklaar. Je betaalt enkel voor het fiberabonnement bij je internetprovider. 

Met fiber zit je goed voor al je vaste diensten — surfen, streamen, digitaal tv-kijken ... Mobiele telefonie en 4G/5G bieden we dus niet aan via ons fibernetwerk. Elke provider die dat wil, krijgt toegang tot ons netwerk. Met wie je ook in zee gaat, je geniet op elk moment van een ongezien goeie internetverbinding. Daarnaast ontstaat er gezonde concurrentie tussen de providers, wat leidt tot aantrekkelijke prijzen voor jou. Ontdek alle voordelen en voorwaarden.  

Op welke gebieden richt Fiberklaar zich?

Fiberklaar richt zich op de middelgrote en kleine steden, gemeenten en dorpen in Vlaanderen.

Welke ambitie heeft Fiberklaar?

Onze ambitie? Minstens 1,5 miljoen woningen en bedrijven in Vlaanderen klaarmaken voor bliksemsnel en stabiel internet. Daarvoor leggen we een fiber- of glasvezelnetwerk tot in je woning of bedrijf. Ons open netwerk vormt de basis voor het internet van de toekomst, want het is klaar voor de datavolumes en het internetgebruik van vandaag én morgen. Elke internetprovider die dat wil, kan ons open netwerk gebruiken en er zijn diensten leveren. Dat betekent volledige keuzevrijheid en scherpe prijzen.

Over Fiber

Ik gebruik nu een aansluiting via kabel (coax) of koper (DSL). Waarom zou ik moeten overstappen?

Ons fibernetwerk laat bliksemsnel, stabiel en vrijwel grenzeloos dataverkeer toe in beide richtingen — dus zowel om gegevens te verzenden als te ontvangen. We maken zelfs de cruciale verbinding tussen de straat en je woning of zaak fiberklaar, zodat je netwerk absoluut voor 100% uit fiber bestaat. En je moet je persoonlijke fiberkabel niet delen met de buren. Een revolutionaire verbetering.

Met meerdere apparaten tegelijk online zijn? Da’s geen probleem via glasvezel, want het aantal mensen dat het internet gebruikt, heeft geen invloed op je snelheid. Onze betrouwbare technologie is klaar voor de datavolumes en het internetgebruik van vandaag én van de toekomst. Tot slot geeft een open fibernetwerk je volledige keuzevrijheid, want elke internetprovider die dat wil, kan gebruikmaken van ons fibernetwerk. Je kiest dus volledig zelf bij welke deelnemende provider je een fiberabonnement afsluit.

Meer weten over glasvezel? Ontdek meer over de technologie, de mogelijkheden en de voordelen op de website van Belgische telecomregulator.

Wat zijn de voordelen van televisie via fiber?

Via fiber kijk je op elk moment ongestoord televisie. Ons fibernetwerk zorgt op elk moment voor een stabiele verbinding en is snel genoeg voor haarscherpe beelden zonder haperingen.  

Dankzij de hoge capaciteit kijk je in ultra hd (via 4K- en 8K-televisie) en gebruik je eenvoudig andere televisiediensten. Zelfs wanneer iedere huisgenoot naar een ander programma kijkt, is dat geen probleem.

Is fiber iets nieuws?

Voor België is fiber tot in de woning — Fiber to the Home of FTTH — relatief nieuw. Onze buurlanden investeerden al fors in fibernetwerken, maar ons land hinkt nog achterop. Consumenten hier krijgen hun internet vandaag via de telefoonlijn (DSL) of tv-distributie (coax) in hun woning. Dat wil Fiberklaar veranderen, want fiber heeft zich al bewezen in verschillende landen. Dagelijks profiteren daar miljoenen mensen en bedrijven van de voordelen van de technologie. Op termijn (binnen de vijf jaar na de aanleg van fiber) zal het DSL-netwerk verdwijnen en wordt glasvezel de norm.

Is fiber geschikt voor zakelijk internetgebruik?

Zeker en vast. Niet alleen kun je razendsnel en veilig internetten via een betrouwbaar netwerk; de verzendsnelheden zijn ook bijzonder hoog. Dat betekent dat je eenvoudig gebruik kunt maken van clouddiensten, videoconferenties en beveiliging, en probleemloos zware bestanden kunt delen. Het netwerk is ook erg stabiel en omdat je de keuze hebt uit verschillende internetproviders, is er altijd wel een pakket dat bij jouw zaak past.

Wat is het verschil tussen fiber en ADSL of VDSL?

Bestanden via fiber verzenden (uploaden) gaat net zo snel en stabiel als ze ontvangen (downloaden). Dat bespaart je veel tijd. Omdat fiber ongevoelig is voor weersomstandigheden en storingen, en omdat de capaciteit in principe grenzeloos is, zit je bovendien voor tientallen jaren goed.

ADSL en VDSL gebruiken het netwerk dat altijd al voor vaste telefonie diende, maar dat opgewaardeerd werd voor internet en soms televisie. Het bestaat voor een groot deel uit koperen kabels. Die hebben een aantal nadelen:

  • Een koperen kabel kent weerstand. Hoe langer de kabel, hoe groter de weerstand. En hoe groter de weerstand, hoe lager de capaciteit en de maximale snelheid.
  • Een koperen kabel heeft last van invloeden van buitenaf, zoals vocht en instraling, waardoor het netwerk snel kan verouderen.
  • Een koperen kabel heeft een maximumcapaciteit en is dus niet toekomstbestendig.

Fiber heeft deze nadelen niet.

Wat is het verschil tussen een fiber- en een coaxkabel?

Fiberklaar legt een netwerk aan waarbij glasvezelkabels tot in je woning of zaak lopen. Bestanden via fiber verzenden (uploaden) gaat net zo snel en stabiel als ze ontvangen (downloaden). Dat bespaart je veel tijd. Omdat fiber ongevoelig is voor weersomstandigheden en storingen, en de capaciteit in principe grenzeloos is, zit je hiermee bovendien voor tientallen jaren goed.

Een coaxkabel gebruikt het netwerk dat altijd al voor analoge televisiedistributie diende, maar dat werd opgewaardeerd voor internet en televisie. Het bestaat voor een groot deel uit coaxkabels, en die hebben een aantal nadelen. Door schade of ouderdom kunnen die kabels verslijten. Dat heeft een negatief effect op de kwaliteit van het signaal en daarmee de bandbreedte. Glasvezel heeft daar geen last van.

Met de huidige beschikbare technieken haal je via glasvezel veel hogere internetsnelheden dan via coax. Daarbij kunnen die snelheden bij glasvezel ook nog symmetrisch zijn: de downloadsnelheid kan even hoog zijn als de uploadsnelheid.

Hoe snel is fiber eigenlijk?

Op dit moment tekenen onderzoekslaboratoria snelheden op van meer dan 43 terabit per seconde, of 43 miljoen megabit per seconde (Mbps). Daarmee kun je tientallen films in één seconde downloaden.

De internetproviders bieden nu snelheden aan tot 1.000 Mbps. Da’s bijzonder hoog. Ter vergelijking: DSL strandt vaak op 100 Mbps. 

Goed om te weten: wanneer je een abonnement afsluit dat 350 Mbps via fiber belooft, dan is dat ook écht wat je krijgt – zelfs als je niet dicht bij de centrale woont en de hele buurt tegelijk YouTube-video’s bekijkt. Dat is niet het geval bij de huidige technologieën. Daar zorgen de afstand tot de centrale (DSL) en het aantal personen die gelijktijdig gebruikmaken van het netwerk (coax) soms voor trager internet.

Is 5G een alternatief voor fiber?

Fiber is een vast netwerk, terwijl 5G dienstdoet als een mobiel netwerk. Fiber is als enige vaste netwerk snel en stabiel genoeg voor de hoge snelheid die via 5G draadloos leverbaar is. De netwerken gaan elkaar wellicht aanvullen: fiber voor binnen en 5G voor buiten.

Diensten

Kan ik mijn alarmsysteem aansluiten op fiber?

Ja, je kunt je alarmcentrale in bijna elk geval aansluiten op het fibernetwerk. Neem contact op met de leverancier van je alarmsysteem om dit na te vragen.

Wat kost een fiberabonnement voor internet-, tv- en telefoniediensten?

De internetproviders die gebruikmaken van ons fibernetwerk leveren internet, televisie en telefonie. Je sluit bij hen een fiberinternetabonnement af, waarin het gebruik van ons netwerk al verrekend is. Op hun websites vind je meer informatie over hun diensten, de verschillende abonnementen en de bijbehorende tarieven. Je betaalt nooit iets aan Fiberklaar, ook na de aansluiting worden er geen kosten aangerekend.

Heb ik een nieuwe modem nodig voor glasvezel? Waar kan ik terecht met vragen over apparatuur voor internet, televisie en telefonie?

Voor internet via fiber heb je waarschijnlijk een nieuwe modem nodig, vaak in combinatie met een wifirouter die de hoge snelheden van glasvezel ondersteunt. De mogelijkheden en de apparatuur hangen af van je internetprovider. Voor alle vragen over je huidige toestel of welke modem je nodig hebt, kun je terecht bij de internetproviders die fiber aanbieden.

Waarom kan ik niet mijn huidige internetprovider kiezen?

Wij leggen een open fibernetwerk aan: elke internetprovider die dat wil, kan z’n diensten aanbieden via fiber. Als een internetprovider (nog) niet beschikbaar is in jouw buurt, dan heeft die er zelf voor gekozen om geen fiberdiensten aan te bieden.

Uit welke diensten en internetproviders kan ik kiezen?

Met fiber zit je goed voor al je vaste diensten — internet, tv en bellen via de vaste lijn. Mobiele telefonie en 4G/5G verlopen dus niet via ons fibernetwerk. Bij onze deelnemende internetproviders kun je wel terecht voor fiberpakketten, inclusief mobiele diensten.

Doe de adrescheck en ontdek meteen uit welke internetproviders jij kunt kiezen.

Fibercampagne

Wie komt in aanmerking voor een fiberaansluiting?

Fiberklaar wil minstens 1,5 miljoen woningen en bedrijven in Vlaanderen klaarmaken voor een bliksemsnel en stabiel glasvezelnetwerk. Dat doen we stap voor stap, en gebied per gebied. Zo’n gebied kan een stad of gemeente zijn, of een deel ervan, maar we kunnen ook verschillende steden of gemeenten bundelen. 

Om technische redenen kunnen we niet elk adres aansluiten op ons fibernetwerk. Via onze adrescheck ontdek je of we het internet van de toekomst naar jouw woning of zaak kunnen brengen.

Wat als ik tijdens de fibercampagne geen fiberaansluiting aanvraag?

Vraag je tijdens de fibercampagne een gratis huisaansluiting aan? Super! Twijfel je nog over fiber? Als 20% van de inwoners van een gebied voor de deadline kiest voor een glasvezelaansluiting, dan kun je je woning gratis fiberklaar laten maken zolang onze aannemer in de buurt aan het werk is. Ontdek snel alle voordelen en voorwaarden.

Hoe zit dat precies met die minimale deelname tijdens de fibercampagne?

De aanleg van een fibernetwerk vraagt een grote investering die alleen haalbaar wordt als 20% van de inwoners kiest voor fiber.  Je kan een gratis fiberaansluiting aanvragen via fiberklaar.be of door meteen een abonnement af te sluiten bij een van de deelnemende internetproviders.

Zegt minder dan één op de vijf volmondig ‘ja’ tegen glasvezel, dan rollen we ons netwerk helaas niet uit. 

Lees hier alles over.

 

Je woning gratis fiberklaar laten maken zolang onze aannemer in de buurt aan het werk is. Wat betekent dat precies? Tot wanneer kunnen jullie mijn woning dan gratis fiberklaar maken?

Als 20% van de bewoners tijdens onze fibercampagne een huisaansluiting aanvroeg, beginnen we in jouw buurt te bouwen aan ons netwerk. De aanleg gebeurt wijk per wijk. Eerst leggen we de fiberkabels in de straat aan, daarna verbinden we alle aansluitbare woningen en bedrijven met het netwerk door een fiberkabel naar binnen te brengen. 

 

We maken de eerste woningen drie tot vier maanden na de start van de werken fiberklaar. Wanneer we de laatste woningen aansluiten, hangt onder meer af van het aantal inwoners dat koos voor fiber, maar ook van hoe vlot de werken verlopen. Zodra de planning bekend is, vind je via de adrescheck meer info. We houden je ook op de hoogte via de post. Let wel: de planning is altijd onder voorbehoud.

Hoe verloopt een fibercampagne?

Wanneer we ons open netwerk in jouw buurt willen aanleggen, starten we een fibercampagne. Dat betekent dat we je via infomomenten, mailings en onze online kanalen uitgebreid informeren over Fiberklaar en ons fibernetwerk. Vraagt 20 procent van de inwoners voor de deadline een gratis huisaansluiting aan? Da’s goed nieuws, want dan wordt de investering voor ons haalbaar en maken we alle aansluitbare woningen in het gebied gratis fiberklaar. 

Op onze website lichten we het proces stap voor stap toe. Ontdek snel alle voordelen en voorwaarden. Twijfel je nog over fiber? Als de drempel van 20% bereikt is, kun je gratis een fiberkabel tot in je woning laten leggen zolang onze aannemer in de buurt aan het werk is. 

Hoe kan ik zien hoeveel procent al een huisaansluiting aanvroeg?

We kunnen geen tussenstand geven tijdens de campagne. Na de deadline kondigen we aan of 20% van de inwoners een huisaansluiting aanvroeg. We brengen je hiervan via verschillende kanalen op de hoogte.

Aanmelden en overstappen

Hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor een fiberaansluiting?

Via onze adrescheck controleer je of we jouw woning of zaak kunnen aansluiten op het fibernetwerk.

Hoe meld ik me aan voor fiber?

Komt Fiberklaar naar je stad of gemeente en wil je weten of ook jouw woning of zaak aansluitbaar is? Je ontdekt het snel via een korte adrescheck. Als we bij jou aan de slag gaan, kun je een gratis fiberaansluiting aanvragen via het formulier op de pagina van jouw stad of gemeente.

Hoeveel kost een fiberaansluiting?

Als 20%van de inwoners van jouw gebied voor de deadline een glasvezelaansluiting aanvroeg, maken we alle aansluitbare woningen en bedrijven gratis fiberklaar. Je betaalt dan geen kosten voor de aanleg van ons open netwerk. 

Voor internet via glasvezel heb je wel een fiberabonnement nodig. Daarvoor klop je aan bij een deelnemende provider. Ontdek snel alle voordelen en voorwaarden. Je betaalt nooit iets aan Fiberklaar, ook na de aansluiting worden er geen kosten aangerekend.

Mijn adres komt niet voor in de adrescheck, maar dat van mijn buren wel. Hoe kan dit?

Dat kan verschillende redenen hebben:

  • Je adres valt buiten het gebied dat wij voor de fibercampagne hebben vastgelegd.
  • Je woning of bedrijf heeft al een fiberaansluiting.
  • Je adres staat niet in het Centraal Referentieadressenbestand van de Vlaamse overheid. Als dat het geval is, kun je soms nog wel om een fiberaansluiting aanvragen. 

Contacteer onze klantenservice voor meer info

Mijn adres komt niet voor in de adrescheck. Wat nu?

Fiberklaar wil minstens 1,5 miljoen woningen en bedrijven in Vlaanderen klaarmaken voor bliksemsnel en stabiel internet. Dat doen we stap voor stap, en gebied per gebied. Staat jouw woning of bedrijven vandaag nog niet op de planning? Geen zorgen, want misschien komt je adres in een latere fase wel aan bod. 

Wanneer ben ik aan de beurt?

Wij van Fiberklaar hebben de ambitie om stapsgewijs zo veel mogelijk gemeenten en steden in Vlaanderen te voorzien van een fibernetwerk. Zodra jouw woonplaats aan de beurt is, geven we je een seintje. Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten? Hou dan zeker onze website en socialmediakanalen in de gaten. Of schrijf je in en onvtang updates.

Ik heb nu een abonnement van een internetprovider die geen diensten aanbiedt op het netwerk van Fiberklaar, maar wil wel overstappen naar jullie netwerk. Kan ik dan klant blijven bij die andere internetprovider?

Je kunt klant blijven bij de andere provider via hun eigen netwerk. Als je huidige internetprovider echter geen diensten via ons fibernetwerk aanbiedt en je toch internet via fiber wil, dan moet je overstappen naar een van de deelnemende providers.

Omdat ons fibernetwerk een open netwerk is, zijn alle internetproviders welkom.

Ik heb een zakelijk contract bij een internetprovider. Kan ik overstappen op fiber?

Of je kunt overstappen op fiber, hangt af van je specifieke situatie. We raden je aan om contact op te nemen met je huidige internetprovider voor advies op maat.

Wanneer moet ik mijn huidige abonnement opzeggen?

We raden je aan om je huidige abonnement pas op te zeggen als de fiberaansluiting in je woning volledig klaar is. Stem goed af met je nieuwe internetprovider wanneer het nieuwe abonnement ingaat. De overstap verloopt vlot en kosteloos dankzij de Easy Switch-procedure: je nieuwe provider brengt de overschakeling in orde en zegt je oude abonnement op. Meer info over Easy Switch vind je op de website van je huidige internetprovider.

Mijn huidige abonnement bij de internetprovider loopt nog enkele maanden. Neemt de nieuwe internetprovider dat abonnement over?

In België is een abonnement na een half jaar gewoonlijk maandelijks opzegbaar zonder verbrekingsvergoeding. Spreek met je nieuwe internetprovider (die via fiber gaat leveren) duidelijk af wanneer je nieuwe abonnement ingaat. Zo is er geen overlap of valt er geen internetloze periode tussen het einde van je oude abonnement en de start van het nieuwe.

Kan ik mijn huidige (vaste) telefoonnummer en e-mailadres behouden?

Alle internetproviders bieden de mogelijkheid om je huidige vaste telefoonnummer te behouden. Geef dit zeker aan bij je aanmelding.

Gebruik je een e-mailadres van een internetprovider die zijn diensten via ons Fiberklaar-netwerk aanbiedt, dan kun je het behouden. Anders moet je helaas een nieuw e-mailadres aanvragen bij je nieuwe internetprovider.

Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om een e-mailadres te gebruiken dat niet gebonden is aan een bepaalde internetprovider, zoals bijvoorbeeld Gmail, Outlook, Hotmail of Yahoo.

Fiberaansluiting

Ik woon in een huurwoning. Kan ik dan een fiberaansluiting krijgen?

Een nutsvoorziening, zoals een aansluiting op ons fibernetwerk, kan je als huurder aanvragen. Belangrijk is wel dat je er goed jouw persoonlijke huurovereenkomst op nakijkt en bij onduidelijkheid afstemt met de verhuurder. Goede afspraken maken immers goede vrienden.

Als je een appartement huurt, zullen we voor de gemeenschappelijke ruimten (voor zover van toepassing) de syndicus of de sociale huisvestingsmaatschappij contacteren.

Ik verhuur een woning in een gebied dat fiber krijgt. Wat moet ik doen?

Jij als eigenaar bepaalt of we de huurwoning fiberklaar maken. Daarna beslist de huurder zelf of hij of zij een fiberabonnement neemt bij een van de deelnemende internetproviders.

Wanneer zal ik echt het verschil merken in mijn internetsnelheid?

De aanleg van het fibernetwerk kan iets meer dan een jaar duren. We leveren de fiberaansluitingen in fases op. Zodra jouw aansluiting klaar is, kun je je fiberdiensten activeren. Daarvoor heb je een fiberabonnement nodig. Neem contact op met je internetprovider voor meer info.

Kan ik op de huidige kabel aangesloten blijven en zo ja, hoelang nog?

De bestaande aansluitingen voor telefoon (DSL) en tv (kabel) blijven voorlopig liggen. Omdat het DSL-netwerk niet verder wordt opgewaardeerd en de vraag naar datavolume blijft toenemen, zullen veel mensen de overstap naar fiber maken en wordt het DSL-netwerk op termijn afgebouwd. Dat zal ongeveer vijf jaar na de introductie van het fibernetwerk gebeuren. 

Als 20%van de inwoners van jouw gebied een fiberaansluiting aanvraagt, maken wij alle aansluitbare woningen en bedrijven fiberklaar. Dat betekent vlotter dan ooit surfen, downloaden, videobellen, gamen en digitaal tv-kijken. Zo ben je binnenkort al klaar voor het internet van de toekomst.

Wat gebeurt er met de oude coaxkabel en/of DSL-aansluiting?

Wij van Fiberklaar zijn geen eigenaar of beheerder van je coaxkabel- of DSL-netwerk. Vraag hierover meer info bij je huidige internetprovider. Proximus liet bijvoorbeeld al weten dat het vijf jaar na de aanleg van fiber haar DSL-netwerk afbouwt.

Kunnen jullie de fiberaansluiting overal in de woning plaatsen?

Voordat we de fiberkabel aansluiten, komt de aannemer bij jou langs. Samen maken jullie haalbare afspraken over de route en de plaats van de fiberaansluiting.

Mijn bedrijf ligt op een bedrijventerrein dat grenst aan een gebied waar Fiberklaar actief is. Kom ik in aanmerking voor een fiberaansluiting?

Vul het adres van je zaak in in onze adrescheck om het antwoord te ontdekken.

Ik heb twee (of meer) woningen op mijn perceel, maar er is maar één woning bij jullie bekend. Kan ik voor elke woning een fiberaansluiting aanvragen?

Ja, dat is mogelijk als de woningen op hetzelfde perceel staan. Voor het hoofdadres kun je je meteen bij ons aanmelden. Voor de overige adressen vraag je een extra aansluiting aan bij een van de deelnemende internetproviders. Voor elke aansluiting neem je een nieuw abonnement. Je kunt deze abonnementen bij verschillende internetproviders afsluiten.

Kan ik een extra (zakelijke) fiberaansluiting aanvragen?

Nee, er komt één fiberaansluiting de woning binnen. Informeer bij je internetprovider of er meerdere abonnementen op je aansluiting mogelijk zijn.

Ik wil geen abonnement, maar wel een fiberaansluiting. Kan dat?

Jazeker. Je kunt nu al een fiberaansluiting aanvragen en je woning of zaak klaarmaken voor de digitale toekomst. Je beslist zelf wanneer je overschakelt naar internet via fiber. Wil je genieten van bliksemsnel, stabiel en vrijwel grenzeloos dataverkeer, dan neem je een  fiberabonnement bij een deelnemende internetprovider. Ontdek snel alle voordelen en voorwaarden. Je betaalt nooit iets aan Fiberklaar, ook na de aansluiting worden er geen kosten aangerekend.

Aanleg

Er zijn al zoveel werken in mijn woonplaats, moet de straat dan opnieuw open voor de aanleg van de glasvezelkabel?

We stemmen de werken op elkaar af. Het voetpad wordt dus maar één keer opengebroken. Is het voetpad bijvoorbeeld aan vernieuwing toe, dan wachten we met de aanleg van fiber tot de werken aan het voetpad starten. Daarom overleggen alle partijen — Fiberklaar, de gemeente, de aannemers, …. — regelmatig over de planning én doen we een beroep op een datadank van geplande openbare werken. Zo beperken we de overlast in je straat. Bovendien proberen we onze voorzieningen mee te laten nemen bij de aanleg van riolering en nutsvoorzieningen.

Hoe gebeurt de aanleg van het fibernetwerk?

Eerst leggen we het netwerk aan in de straat. Door slim te plannen en nauw samen te werken met het lokale bestuur, beperken we de overlast tot het absolute minimum. 

Daarna brengen we de fiberkabel tot aan je gevel en voorzien we je woning van een fiberkabel en een fibercontactdoos. In appartementen komt fiber meestal via de technische ruimte – vaak in de kelder – het gebouw binnen. Nieuwbouwappartementen beschikken over technische schachten om de glasvezelkabel naar boven te trekken. Als dat niet zo is, wijst het plaatsbezoek uit hoe onze aannemer het gebouw het best aansluit. Terwijl in een woning alle beslissingsmacht bij de eigenaar ligt, is dat voor appartementsgebouwen de VME of Vereniging van mede-eigenaren.

Lees meer over de aanleg van ons fibernetwerk.

Moet ik de binnenhuisbekabeling aanpassen?

Als je fiberaansluiting op dezelfde plek als je telefoonaansluiting komt, hoef je waarschijnlijk geen nieuwe internet- en telefoniekabels te leggen. Voor televisie via fiber heb je wel een nieuwe UTP-kabel nodig (CAT5E, maar het best CAT6). De lengte daarvan hangt af van de afstand tussen de fiberaansluiting en de televisie. Je internetprovider regelt de binnenbekabeling.

Zijn nieuwe kabels geen optie? Sommige internetproviders bieden oplossingen aan via het stroomnetwerk. Neem contact op met je provider voor advies op maat.

Ik heb een aansluiting in mijn huis. Wanneer wordt die geactiveerd?

Zodra ons revolutionaire fibernetwerk aangelegd is, melden we dit aan je internetprovider. Die neemt dan contact met je op om je diensten te installeren en te activeren.

Ik heb een vraag of klacht over de aanleg van fiber bij mij in de buurt of in mijn woning. Waar kan ik terecht?

Het is de taak van de aannemer om alles netjes achter te laten. Is er toch iets misgegaan? Neem bij voorkeur zelf contact op met de aannemer en maak een afspraak om de schade te herstellen of andere problemen op te lossen. Als het gesprek niet positief verloopt, kunnen wij van Fiberklaar dit voor je afhandelen.

Kan ik kiezen voor fiber, zonder dat er een aannemer door mijn tuin komt en gaat graven?

Om gebruik te maken van fiber, moeten we jouw persoonlijke fiberkabel tot in je woning brengen. Dat gebeurt via de gevel. De glasvezelkabel loopt ofwel onder- ofwel bovengronds van aan de straat tot in je woning. De aannemer komt vooraf al eens langs om de beste optie te bekijken. Gaat hij de kabel onder de grond naar de woning trekken? Geen zorgen, hij laat je tuin na de werken altijd netjes achter. 

Als je absoluut niet wil dat we fiber door je tuin aanleggen, kunnen we je woning helaas niet fiberklaar maken. Wil je je woning later alsnog aansluiten, dan kan het zijn dat je aansluitingskosten moet betalen.

Ik heb al een aansluiting in huis, maar nog geen installatiepakket van de internetprovider. Moet ik iets doen?

Heb je al een fiberabonnement, dan zorgt je provider voor de installatie van je modem en activeert hij je diensten. Contacteer je provider als je vragen hebt over de installatie of het installatiepakket. 

Nog geen abonnement afgesloten bij van de deelnemende providers? Als je wil surfen, streamen en tv-kijken op het bliksemsnelle en stabiele fibernetwerk, moet je daar wel werk van maken.

Wanneer wordt bij mij fiber aangelegd?

Als 20% van de bewoners tijdens onze fibercampagne een huisaansluiting aanvroeg, beginnen we in jouw buurt te bouwen aan ons netwerk. De aanleg gebeurt wijk per wijk. Eerst leggen we de fiberkabels in de straat aan, daarna sluiten we alle aansluitbare woningen en bedrijven aan op het netwerk door een fiberkabel naar binnen te brengen. 

We maken de eerste woningen drie tot vier maanden na de start van de werken fiberklaar. Wanneer we de laatste woningen aansluiten, hangt onder meer af van het aantal inwoners dat koos voor fiber, maar ook van de vlotheid waarmee de werken verlopen. Zodra de planning bekend is, vind je via de adrescheck meer info. We houden je ook op de hoogte via de post. Let wel: de planning is altijd onder voorbehoud.

Moet ik thuis zijn op het moment dat de aansluiting wordt gemaakt?

Ja, jijzelf of een bevoegde meerderjarige moet thuis zijn wanneer de aannemer de fiberaansluiting komt plaatsen. Voordat hij langskomt, krijg je een brief of e-mail met een voorstel voor een afspraak. Zo kun je het bezoek inplannen op een moment dat er zeker iemand thuis is.

Moet ik thuis zijn als de aannemer in mijn tuin aan het werk gaat?

Nee, je hoeft hiervoor niet thuis te zijn. De aannemer laat je voortuin altijd piekfijn achter. Als de werkmensen graszoden zouden moeten omspitten, leggen ze die altijd netjes terug.

Hoe leggen jullie fiber van de straat naar mijn woning?

De aannemer legt de hoofdkabels in de straat onder de grond aan. De fiberkabel die van de straat tot in je woning komt, loopt bovengronds via de gevel of ondergronds. Onze aannemer bespreekt met jou de beste optie.

Meestal ‘schiet’ de aannemer de kabel met lage luchtdruk onder de grond naar de woning. Hij hoeft dan niet te graven en laat je voortuin netjes achter. Hij brengt de fiberkabel uiteindelijk via een gaatje in je gevel tot in jouw woning. Geen zorgen, dat vraagt geen grote werken. Tot slot plaatst de aannemer de fibercontactdoos op de vooraf afgesproken plaats.

Komt de aannemer bij mij langs? Zo ja, wanneer?

Als we de fibercampagne succesvol hebben afgerond en 20% van de inwoners een fiberaansluiting aanvroeg, voorzien we alle aansluitbare woningen en bedrijven van glasvezel. Onze aannemer bezoekt daarom niet alleen de inwoners die al een aansluiting bestelden maar ook wie dat nog niet deed. 

De aannemer komt twee keer langs. De eerste keer om te checken waar hij je aansluiting het beste kan plaatsen. In de meeste gevallen gebeurt dit zonder afspraak. Als je niet thuis bent, steekt de aannemer een kaartje in je bus met de vraag om een afspraak te maken. Daarna komt hij nog een tweede keer langs om de aansluiting in je woning te plaatsen.

Waarom duurt het soms een tijdje voor de aanleg begint?

Voordat de aanleg kan beginnen, is de aannemer achter de schermen druk bezig met de voorbereidingen. Zo maakt hij een technisch ontwerp en hij gaat in gesprek met vergunningverleners, zoals gemeentebesturen. Meestal duren de voorbereidingen één tot drie maanden.

Hoe bepaal ik de plaats van de fiberaansluiting?

De aannemer komt langs om te kijken waar de fiberaansluiting het best je woning binnenkomt. Als je fiberabonnement geactiveerd wordt, heb je in de buurt van de aansluiting een stopcontact met 220 volt nodig. Meer weten? Ontdek alle voordelen en voorwaarden.

Hoe blijf ik op de hoogte van de voortgang van de aanleg?

We houden je via de post op de hoogte over elk belangrijk moment, bijvoorbeeld als de aannemer voor het eerst bij je langskomt om te bepalen waar hij de fiberkabel in jouw woning of zaak gaat aansluiten. We stellen de aannemer dan aan je voor. Ook als de graafwerkzaamheden in jouw buurt starten of je woning of bedrijf aangesloten gaat worden, ontvang je een brief, flyer of e-mail.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste aanlegnieuws? Vul de adrescheck in en ga zo naar de pagina met de meest recente info. Daar kun je je ook aanmelden voor onze mailings.

Niet gevonden wat je zoekt?

 

Contacteer ons