Maak je appartement klaar voor bliksemsnel internet
Fiber, da’s fantastisch
Met Fiberklaar brengen we fiber direct tot in jouw appartement. En dat doen we helemaal gratis. Zo geniet jij binnenkort van een stabiele internetverbinding waarmee je bliksemsnel surft, streamt en digitaal tv-kijkt!
100% fiber
Ons netwerk bestaat volledig uit glasvezel — tot in je woning of zaak — en is storingvrij en bliksemsnel.
open netwerk
Kies zelf je provider, nu en in de toekomst.
1 fiberkabel
Je bent altijd met het hele gezin én al je apparaten tegelijk stabiel online.
Ik wil fiber! Wat nu?
Fiberklaar legt een open glasvezelnetwerk aan in Vlaanderen. Dat doen we stap voor stap.
Vraag je gratis fiberaansluiting aan.
Via de adreschecker op onze website ontdek je of jouw adres aansluitbaar is. Laat vervolgens jouw gegevens na, zodat we jou op de hoogte kunnen houden.
Krijgt jouw appartement straks ook een gratis upgrade?
De syndicus of gebouweigenaar keurt het technisch gebouwverslag goed.
Om jouw appartementsgebouw te kunnen aansluiten, brengen we eerst de gemeenschappelijke delen in kaart, samen met de syndicus of gebouweigenaar. Na dit bezoek maakt de aannemer een voorstel voor de bekabeling in of op het gebouw op. Dit moet worden goedgekeurd, door de syndicus met een mandaat of op de bewonersvergadering.
Bespreek de aansluiting met onze aannemer tijdens een huisbezoek.
Onze aannemer brengt het appartement een bezoek om te kijken waar de fiberkabel het best het appartement binnenkomt. Je kan een afspraak maken, maar onze medewerkers bellen sowieso ook bij je aan. Dit bezoek is volledig vrijblijvend en duurt ongeveer een kwartiertje. De aannemer neemt dan foto’s zodat hij ook de aanleg in je appartement kan voorbereiden. Je ontvangt achteraf een kopie van het verslag.
Verhuur je het appartement? Dan kunnen we voor deze stap ook een afspraak maken met de huurder.
Heb even geduld, terwijl wij het netwerk aanleggen.
De aannemer breekt tijdelijk een stukje van de straat open om de fiberkabels in de grond te stoppen, onder het voetpad of de berm. De aannemer werkt in fases om de hinder tot een minimum te beperken. In sommige straten wordt de voedingskabel op de gevels bevestigd. Je wordt verwittigd wanneer de werken in jouw straat starten.
Nadien is jouw gebouw aan de beurt. Na het plaatsen van een verdeelpunt, meestal in de kelder of technische ruimte, worden de kabels verder verdeeld in of op het gebouw, naar de appartementen. We beperken de hinder zo veel mogelijk en zorgen dat de voordeur altijd bereikbaar blijft.
Maak een afspraak voor je huisaansluiting.
De aannemer contacteert jou vooraf om een datum af te spreken, tijdens de werken in het gebouw of iets erna. Tijdens de afspraak trekt de technicus de fiberkabel tot in je appartement, plaatst de fibercontactdoos en meet de signaalsterkte op je verbinding. Dit duurt ongeveer twee uur.
Verhuur je het appartement? Dan kunnen we voor deze stap ook een afspraak maken met de huurder.
Kies je internetprovider om je aansluiting te gebruiken.
Als jouw fibercontactdoos hangt en het netwerk in je gemeente actief is, ben je fiberklaar!
Om te genieten van alle voordelen van fiber heb je een fiberabonnement nodig. Heb je er al eentje afgesloten, dan neemt de internetprovider van jouw keuze contact op om je fiberdiensten te activeren. Heb je nog geen fiberabonnement? Dankzij ons open netwerk beslis je helemaal zelf met welke provider je, nu of pas later, in zee gaat.
Fiberklaar legt een open glasvezelnetwerk aan in Vlaanderen. Dat doen we stap voor stap.
Vraag je gratis fiberaansluiting aan.
Via de adreschecker op onze website ontdek je of jouw adres aansluitbaar is. Laat vervolgens jouw gegevens na, zodat we jou op de hoogte kunnen houden.
Krijgt jouw appartement straks ook een gratis upgrade?
De syndicus of gebouweigenaar keurt het technisch gebouwverslag goed.
Om jouw appartementsgebouw te kunnen aansluiten, brengen we eerst de gemeenschappelijke delen in kaart, samen met de syndicus of gebouweigenaar. Na dit bezoek maakt de aannemer een voorstel voor de bekabeling in of op het gebouw op. Dit moet worden goedgekeurd, door de syndicus met een mandaat of op de bewonersvergadering.
Bespreek jouw aansluiting met onze aannemer tijdens een huisbezoek.
Onze aannemer brengt jou een bezoek om te kijken waar de fiberkabel het best je appartement binnenkomt. Je kan een afspraak maken, maar onze medewerkers bellen sowieso ook bij je aan. Dit bezoek is volledig vrijblijvend en duurt ongeveer een kwartiertje. De aannemer neemt dan foto’s zodat hij ook de aanleg in je appartement kan voorbereiden. Je ontvangt achteraf een kopie van het verslag.
Breng zeker de eigenaar van je appartement op de hoogte. Het is belangrijk dat je hem/haar informeert en duidelijk afspreekt over de geplande werken in of aan je appartement.
Heb even geduld, terwijl wij het netwerk aanleggen.
De aannemer breekt tijdelijk een stukje van de straat open om de fiberkabels in de grond te stoppen, onder het voetpad of de berm. De aannemer werkt in fases om de hinder tot een minimum te beperken. In sommige straten wordt de voedingskabel op de gevels bevestigd. Je wordt verwittigd wanneer de werken in jouw straat starten.
Nadien is jouw gebouw aan de beurt. Na het plaatsen van een verdeelpunt, meestal in de kelder of technische ruimte, worden de kabels verder verdeeld in of op het gebouw, naar de appartementen. We beperken de hinder zo veel mogelijk en zorgen dat de voordeur altijd bereikbaar blijft.
Maak een afspraak voor je huisaansluiting.
De aannemer contacteert jou vooraf om een datum af te spreken, tijdens de werken in het gebouw of iets erna. Tijdens de afspraak trekt de technicus de fiberkabel tot in je appartement, plaatst de fibercontactdoos en meet de signaalsterkte op je verbinding. Dit duurt ongeveer twee uur.
Kies je internetprovider om je aansluiting te gebruiken.
Als jouw fibercontactdoos hangt en het netwerk in je gemeente actief is, ben je fiberklaar!
Om te genieten van alle voordelen van fiber heb je een fiberabonnement nodig. Heb je er al eentje afgesloten, dan neemt de internetprovider van jouw keuze contact op om je fiberdiensten te activeren. Heb je nog geen fiberabonnement? Dankzij ons open netwerk beslis je helemaal zelf met welke provider je, nu of pas later, in zee gaat. Kies hier jouw provider.
Fiberklaar legt een open glasvezelnetwerk aan in Vlaanderen. Een hele klus, dus dat doen we stap voor stap. Als syndicus speel je een belangrijke rol in de aanleg van fiber in jouw appartementsgebouw.
Plan een plaatsbezoek in
Alles begint met goed nieuws! Wanneer één van jouw gebouwen zich in een Fiberklaar gebied bevindt (waar fiber dus in gebruik kan worden genomen), brengen we je op de hoogte. Nu je gebouw(en) klaar zijn voor ons fibernetwerk, is het tijd voor een plaatsbezoek met onze aannemer. Tijdens dit plaatsbezoek komt onze aannemer langs om te bespreken hoe we fiber tot in jouw gebouw(en) brengen via de gemeenschappelijke ruimtes, de kelder, de technische ruimte of de gevel. Om dit plaatsbezoek in te plannen nemen we zelf contact op met jou.
Als syndicus speel je een belangrijke rol in de aanleg van fiber in jouw appartementsgebouw.
Krijg goedkeuring op het technisch verslag
Tijdens het plaatsbezoek bekijkt onze aannemer samen met jou de mogelijkheden voor de aanleg en de afwerking van de fiberkabels. Nadien ontvang je een technisch verslag met alle info over het centrale fiberdistributiepunt (meestal kelder of technische ruimte) en hoe de kabels verder verdeeld worden in of op het gebouw naar de appartementen.
Belangrijk: het technisch verslag moet eerst goedgekeurd worden op een eigenaarsvergadering, anders kunnen we je gebouw niet aansluiten op het glasvezelnetwerk. Vraag hiervoor nu al je mandaat aan. In onze toolkit kan je een gratis voorbeeld terugvinden!
We bezoeken de individuele appartementen
Na de gemeenschappelijke ruimtes zijn de aparte woonunits aan de beurt. Onze aannemer komt langs om samen met de bewoners te kiezen waar de glasvezelkabel het appartement binnenkomt en wat de beste plaats is voor de fibercontactdoos. Dit bezoekje neemt maximum 15 minuutjes in beslag. Het resultaat is een verslag dat de bewoner ondertekent na akkoord.
Onze aannemer zal spontaan alle appartementen bezoeken. Wil je als syndicus/mede-eigenaar je bewoners graag extra informeren over de verschillende stappen? Ontdek hier onze handige toolkit.
Aanleg in de straat en het gebouw
Onze aannemer breekt tijdelijk een stukje van de straat open om de fiberkabels in de grond te stoppen, onder het voetpad of de berm. Hij werkt in fases om de hinder tot een minimum te beperken. Je wordt verwittigd wanneer de werken in jouw appartementsgebouw starten.
Na het plaatsen van het centrale fiberdistributiepunt worden de kabels, volgens het technisch verslag, verder verdeeld in of op het gebouw, naar de appartementen. Hierbij beperken we de hinder zo veel mogelijk en zorgen we dat de voordeur altijd bereikbaar blijft.
Aansluiting van de appartementen
Met elke bewoner maken we een afspraak, want voor de effectieve aansluiting in het appartement moet er iemand thuis zijn. Tijdens deze afspraak trekt de technicus de fiberkabel tot in het appartement, plaatst de fibercontactdoos en meet indien mogelijk de signaalsterkte op de verbinding. Dit duurt ongeveer twee uur.
Klaar om te genieten!
Om grenzeloos te surfen, te streamen en digitaal tv te kijken, kiezen bewoners het gewenste fiberabonnement bij een deelnemende internetprovider. Tot slot activeert de gekozen internetprovider de glasvezelaansluiting. Tijd voor je bewoners om te genieten van alle voordelen!
Een bewoner die nog geen fiberabonnement wil, kan er later ook één nemen bij een provider die gebruik maakt van ons netwerk. Omdat ons netwerk open is voor elke provider die z’n diensten via glasvezel wil aanbieden, is er altijd keuzevrijheid.
Fiberwatte? Alles wat je moet weten over fiber!
- Hoe wordt jouw appartement aangesloten?
- Wat zijn de voordelen van fiber?
- Is een aansluiting verplicht?
Mogelijk zit je met heel wat vragen over fiber en de mogelijkheden van het nieuwe netwerk. Download dan zeker onze fibergids of ontdek meteen het antwoord op de meest gestelde vragen!
Jawel, jouw fiber aansluiting is 100% gratis
Als netbeheerder is Fiberklaar enkel verantwoordelijk voor de infrastructuur, meer bepaald de aanleg van de fiberkabel tot in je woning of appartement. Internetdiensten laten we over aan internetproviders zoals Proximus, Mobile Vikings en Scarlet. Deze providers huren ons open netwerk om hun diensten aan te bieden aan eindgebruikers. Dit maakt het mogelijk om jouw appartement kosteloos aan te sluiten op ons fibernetwerk.
Doe de adrescheck!
Heb je interesse in fiber? En ben je benieuwd of we binnenkort ook aan de slag gaan in jouw appartementsgebouw? Doe de adrescheck en ontdek jouw status!