Lokaal

Samen vieren we twee jaar Fiberklaar

Lanaken - 29 maart 2023
Samen vieren we twee jaar Fiberklaar

Links naar rechts: Celine Devos, Stefan Rijken, Diederik De Lange, Alyssa Boecksteyns en Marcel Corvilain

Exact twee jaar geleden begon Fiberklaar aan een ambitieus project: het internet van de toekomst brengen naar zoveel mogelijk Vlaamse gezinnen. Ondertussen is de netwerkbeheerder goed op weg om zijn doel van 1,5 miljoen huisaansluitingen tegen eind 2028 te halen. Sinds zijn start is Fiberklaar actief in meer dan zeventig steden en gemeenten en legde het in totaal al meer dan 1.200km glasvezelkabels, of de afstand van zijn kantoor in Gent tot Rome. Het Fiberklaar team groeide uit tot een groep van meer dan 100 Fiberklaarders. Het is hun kennis, enthousiasme en drive die dit verhaal mogelijk maken. Een aantal medewerkers van Fiberklaar delen hoe zij die de evolutie, van start-up tot scale-up hebben beleefd!

Het voortouw nemen

Sara Stroobants en Marcel Corvilain waren er als een van de eersten bij in 2021. Sara kijkt vol verwondering terug op die periode als startende Local Campaign Manager: “We zijn van nul gestart, zonder kantoor en met een piepklein team. Als je ziet hoe we op twee jaar zijn gegroeid van een startup naar de organisatie die we nu zijn, mogen we heel trots zijn.”

Service Manager Marcel staat haar bij: “We hebben vanaf de start, tot op vandaag onze stempel kunnen drukken op de werking van Fiberklaar en dat schept enorme voldoening.” Na twee jaar heeft Fiberklaar als nagelnieuwe netwerkbeheerder een plaats veroverd tussen de gevestigde waarden op de telecommarkt. Dat was allerminst een evident proces maar wel een verrijkend pad gevuld met kansen. Dat beaamt Project Manager Stefan Rijken: “We kunnen stellen dat Fiberklaar pionierswerk verricht, omdat we als eerste in Vlaanderen glasvezel tot in de woning te brengen.”

Verhaal dat samen geschreven wordt

Een open fibernetwerk uitrollen in Vlaanderen doe je niet alleen. De goede samenwerking met lokale besturen, aannemers en internet service providers staat centraal. Daarbij ligt de focus niet alleen op de korte termijnwerkzaamheden, maar ook op waardecreatie van glasvezel voor burgers, gemeenten en de economie op (middel-)lange termijn. Communicatie is hierbij een belangrijke pijler.

Celine Devos is een van de teamleden die hierin als Communication Specialist Fiber een rol speelt: “We willen de mensen zoveel mogelijk betrekken in ons project. Dit doen we door hen te overtuigen van de voordelen van glasvezel en de rol die de technologie kan spelen in hun leven. Ook gaan we hen zoveel mogelijk antwoorden bieden op alle vragen over onze aanpak. We verankeren ons dus maximaal in de regio’s waar we neerstrijken en werken heel nauw samen met gemeente- of stadsbesturen.”

En ook binnen Fiberklaar is een goeie samenwerking tussen medewerkers cruciaal. Marcel: “Elke schakel in de ketting van de fiberuitrol heeft een specifieke rol die we zelf kunnen vormgeven en optimaliseren.

Volgens Fiber Network Engineer Alyssa Boecksteyns maakt de dynamiek het verschil bij Fiberklaar: “In ons hart zijn we nog steeds een start-up zonder opgelegd stramien. Wij, medewerkers, mogen op alle mogelijke manieren meedenken over optimalisatie van de aanpak. Zo bouwen we samen aan de groei van onze organisatie en dat is buitengewoon boeiend.”

Een bouwproject in een gebied is complex maar ook uitdagend, weet Alyssa: “In onze ontwerpen van de fiberuitrol in een specifiek gebied moeten we rekening houden met heel wat parameters, waterwegen, spoorlijnen, etc. Deze ‘kunstwerkjes’ zoals we ze soms noemen zorgen ervoor dat een campagnegebied niet altijd binnen de gemeentegrenzen valt. Die complexiteit zorgt soms voor spanningen maar het is net die dynamiek van samen aan iets bouwen die het werk zo boeiend maakt.”

Aandacht voor kwaliteit

De versnelde inhaalbeweging van de glasvezeldekking is cruciaal maar Fiberklaar waakt erover dat de kwaliteit niet ten koste gaat van de snelheid. Stefan: “We zijn er ons van bewust dat de impact op Vlaanderen groot is en zoeken daarom constant naar het juiste evenwicht. De uitrol mag niet vertragen, niet versnellen en moet vooral kwalitatief blijven. Is de kwaliteit niet goed, dan grijpen we in; We doen er alles aan om kwaliteitsissues te vermijden.” 

Daarnaast evolueert het nutsbedrijf de aanpak die het hanteert op vlak van nutswerken. Daar weet Diederik De Lange, Project Support Officer alles van. “We zetten mooie stappen richting het standaardiseren en automatiseren van onze processen. Werken in synergie met andere nutswerken laat ons toe om de overlast voor gemeenten en bewoners tot een minimum te beperken..”

Maatschappelijke meerwaarde

De missie van Fiberklaar gaat breder dan het leggen van kabels of infrastructuur. De ware winst voor de maatschappij zit in wat die technologie mogelijk maakt. Zoals ook Diederik opmerkt: “We willen niet gewoon kabels in de grond steken.” Stefan: “We leveren een meerwaarde voor de samenleving. Vlaanderen is een Europese topregio en dankzij de uitrol van ons glasvezelnetwerk zorgen we er mee voor dat dit zo blijft.”

In de meer dan 70 gemeenten waar het actief is, komt Fiberklaar met elke meter kabel dichter bij het doel van anderhalf miljoen aangesloten woningen tegen eind 2028. Er ligt nog veel werk op de plank en de gezamenlijke inspanningen van het volledige team zullen absoluut nodig zijn om die doelstelling te halen. Marcel: “Het geeft energie dat bewoners en operatoren tevreden zijn met wat het open netwerk van Fiberklaar mogelijk maakt.”

Sara en Celine blikken alvast vooruit: “We zijn klein begonnen, maar we zijn op weg om ontzettend groots te eindigen en die anderhalf miljoen huishoudens te verglazen. Als je ziet met welke snelheid we vooruitgaan, is dit absoluut een haalbare kaart!”

Hoe zou je Fiberklaar in één woord beschrijven? 

  • Stefan Rijken: “Toekomst! Alles wat we doen, staat in teken van de toekomst”

  • Alyssa Boecksteyns: “Fibersnel! Niet enkel ons glasvezelnetwerk is razendsnel, maar ook onze manier van werken en de vooruitgang binnen de organisatie.

  • Diederik De Lange: “Dynamisch! Dit woord bindt onze interne waarden alsook de manier waarop we glasvezel uitrollen.

  • Celine Devos: “Ambitieus! Een combinatie van hoog mikken, de ambitie van de medewerkers en het pioniersschap om fiber-to-the-home uit te rollen in Vlaanderen.

  • Marcel Corvilain: “Uitdagend! Het is een uitdaging om te doen wat we doen.”

  • Sara Stroobants: “Supersnel! Zowel onze technologie, de snelheid waarmee onze organisatie handelt, als de groei van ons team. Die snelheid is ongezien.”