Huisbezoek: alles wat je moet weten

Welkom bij Fiberklaar, waar we glasvezel tot in je woning leggen en klaar. Op deze pagina vind je informatie over het huisbezoek, een essentieel onderdeel van de huisaansluiting.

Wat is een huisbezoek?

Fiberklaar-Illustration-Home-Survey-Huisbezoek-RGB_2Tijdens een huisbezoek komt een technicus van Fiberklaar bij jou langs om te bespreken hoe jouw woning op het fibernetwerk kan worden aangesloten. De installatie zelf gebeurt op een later tijdstip. 

Wat bespreekt onze technicus bij een huisbezoek?  

 

1. Bekabelingstraject
De technicus bespreekt samen met jou het beste traject voor de glasvezelkabel van in de straat tot in jouw woning. Er wordt rekening gehouden met jouw concrete situatie. Heb je een oprit, is er een wachtbuis aanwezig, waar komen de huidige nutsleidingen binnen, …

2. Plaatsing van de glasvezelaansluiting
De technicus bespreekt samen met jou waar en hoe de glasvezelcontactdoos het best in jouw woning wordt geplaatst. Het is een klein doosje van 15 op 8 cm. Dit is de aansluiting op het netwerk.
Fiberklaar-Illustration-Home-Survey-Huisbezoek-RGB_3
3. Technisch verslag
Zowel het kabeltraject als de plaats van het contactpunt worden gevisualiseerd in een technisch rapport met bijhorende foto's. We vragen om met een handtekening (op een tablet) de plaatsing van de gratis fiberaansluiting goed te keuren. Dit verslag wordt na het huisbezoek per mail naar jou verzonden. In het verslag vind je ook contactgegevens van de aannemer, je kan dus steeds langs die weg contact opnemen bij vragen. Je ondertekent geen contract. We willen de aansluiting niet opdringen maar wel aanbieden.

4. Eventuele vragen

Heb jij nog vragen of bezorgdheden? Stel ze gerust aan onze technicus.

Wanneer komen wij langs?

We bezorgen iedereen een brief waarin je de mogelijkheid hebt om zelf een afspraak te maken voor een huisbezoek. Bovendien komen we ook spontaan langs bij elke aansluitbare woning, om iedereen die geen afspraak maakte toch te bereiken en de mogelijkheid tot een huisbezoek te bieden.

Wachttijd 

De spontane huis aan huis bezoeken starten van zodra de aanleg start, het kan wel enige tijd duren (tot enkele weken) voordat een technicus van Fiberklaar bij jou thuis verschijnt voor een huisbezoek. Dat heeft te maken met het grote aantal aanvragen en de noodzaak van planning en coördinatie.

Niet thuis?

Ben je niet thuis? Geen probleem. Onze technieker steekt een kaartje in je brievenbus waardoor je de afspraak zelf kan inplannen.

Fiberklaar-Illustration-jobs-black-rgb (1)

Hoe herken je een Fiberklaar technicus?

1. Identificatiekaart

Een Fiberklaar technicus moet een identificatiekaart dragen die zijn of haar naam en foto bevat, evenals informatie over het bedrijf. Op deze kaart staat zowel het logo van Fiberklaar als dat van onze officiële aannemer. 

2. Bedrijfskleding

Onze technicus draagt steeds kleding met logo van Fiberklaar. Dit kan een t-shirt, jas of fluo hesje zijn.

3. Hulpvaardig

Een Fiberklaar technicus heeft begrip voor je zorgen over veiligheid en identiteit. Vraag gerust naar extra informatie of bevestiging zodat je zeker bent dat je met een legitieme medewerker te maken hebt.

2022_8_3_FiberKlaar_12-1422 (2)
2022_8_3_FiberKlaar_11-1234-2
2022_8_2_FiberKlaar_01-0183 (1)

Ik ga akkoord, wat nu?

Stap 1

Verslag van het huisbezoek

Na akkoord tijdens het huisbezoek van de technicus ontvang je een technisch verslag via e-mail. Dit verslag dient als bewijs van het bezoek van de technicus en bevat belangrijke informatie over de voorgestelde installatie.

Fiberklaar-Illustration-cloud-black-rgb-1
Stap 2

Inplannen van de werken

Om de installatie in te plannen, neemt de aannemer zelf contact op met jou. Er kan enige tijd zitten tussen het huisbezoek en de daadwerkelijke installatie van een fiberaansluiting. 

Fiberklaar-Illustration-computer_network-black-rgb
Stap 3

Aansluiting op het netwerk

Op de geplande installatiedatum zal de aannemer de daadwerkelijke fiberaansluiting in je woning installeren. Dit omvat het leggen van glasvezelkabels tot in je woning en het installeren van de fibercontactdoos. We beperken de hinder zo veel mogelijk en zorgen dat jouw woning bereikbaar blijft.

Fiberklaar-Illustration-construction_works-black-rgb
Stap 4

Testen en activeren

Nadat de installatie is voltooid, zal de technicus de verbinding testen om te zorgen dat alles correct werkt. Zodra de tests zijn geslaagd, kan de fiberaansluiting worden geactiveerd.

3-De-technicus-komt-langs
Stap 5

Hoera, je bent aangesloten op fiber!

Ons werk zit erop, maar we helpen je graag verder. Heb je al een fiberabonnement? Je internetprovider zorgt voor de installatie van je modem en activeert je diensten. Daarna kun je surfen, streamen, digitaal tv-kijken en gamen via ons fibernetwerk. Heb je nog geen fiberabonnement? Dat kun je nu of later nog afsluiten bij een van de deelnemende internetproviders.

Fiberklaar-Illustration-fiberdude-black-rgb (1)

Veelgestelde vragen

Fiberklaar-Illustration-laptop-blue-rgb
01. Tot wanneer kan je een huisbezoek aanvragen?

Je kan een huisbezoek aanvragen zolang we aan het werk zijn in jouw stad of gemeente. Met andere woorden zolang we bezig zijn met het aanleggen van ons netwerk, kan je contact opnemen om een afspraak te maken voor een huisbezoek. Als we klaar zijn met de werkzaamheden in jouw stad of gemeente, zal een aansluiting moeten worden aangevraagd via een internet service provider. Het is raadzaam om tijdig contact op te nemen. Mocht je het uit het oog verliezen, geen nood. Je krijgt van ons nog wel enkele geheugensteuntjes.  

02. Is een huisbezoek verplicht?

Een huisbezoek is essentieel om de beste locatie voor de aansluiting te bepalen en de installatie correct uit te voeren. De aannemer weet op die manier hoe hij de fiberkabel naar binnen mag leggen, en met welke factoren hij rekening moet houden.

03. Hoeveel kost een fiberaansluiting?

De fiberaansluiting is gratis. Je betaalt geen kosten voor de aanleg van ons open netwerk. Noch voor de aanleg op openbaar domein, noch voor de aanleg op privédomein. 

Voor internet via glasvezel heb je wel een fiberabonnement nodig. Daarvoor klop je aan bij een deelnemende provider. Ontdek snel alle voordelen en voorwaarden. Je betaalt nooit iets aan Fiberklaar, ook na de aansluiting worden er geen kosten aangerekend. 

04. Ik gebruik nu een aansluiting via kabel (coax) of koper (DSL). Waarom zou ik moeten overstappen?

Ons fibernetwerk laat bliksemsnel, stabiel en vrijwel grenzeloos dataverkeer toe in beide richtingen — dus zowel om gegevens te verzenden als te ontvangen. We maken zelfs de cruciale verbinding tussen de straat en je woning of zaak fiberklaar, zodat je netwerk absoluut voor 100% uit fiber bestaat. En je moet je persoonlijke fiberkabel niet delen met de buren. Een revolutionaire verbetering.

Met meerdere apparaten tegelijk online zijn? Da’s geen probleem via glasvezel, want het aantal mensen dat het internet gebruikt, heeft geen invloed op je snelheid. Onze betrouwbare technologie is klaar voor de datavolumes en het internetgebruik van vandaag én van de toekomst. Tot slot geeft een open fibernetwerk je volledige keuzevrijheid, want elke internetprovider die dat wil, kan gebruikmaken van ons fibernetwerk. Je kiest dus volledig zelf bij welke deelnemende provider je een fiberabonnement afsluit.

Meer weten over glasvezel? Ontdek meer over de technologie, de mogelijkheden en de voordelen op de website van Belgische telecomregulator.

Fibergids_image_1cropped (1)

Ontdek in onze fibergids wat glasvezel voor jou kan betekenen.

Jij wil duidelijk meer weten over fiber (ook wel glasvezel genoemd). Wij helpen je op weg. Onze fibergids bereidt je tot in de puntjes voor op de digitale toekomst.

Duik er snel in en ontdek

  • hoe glasvezel bliksemsnel en stabiel dataverkeer garandeert.
  • de grenzeloze mogelijkheden van ons netwerk
  • wat fiber voor jou specifiek kan betekenen