Nieuws

Heel wat doelstellingen behaald, Europa vraagt meer

5 juli 2024
Heel wat doelstellingen behaald, Europa vraagt meer

De Europese Commissie publiceerde haar tweede Digital Decade-rapport. Met dat rapport geeft de Commissie mee in hoeverre de Europese lidstaten in 2023 op koers liggen om tegen 2030 de digitaliseringsdoelstellingen te halen. Daarbij kijkt de EU naar een lange reeks parameters, zoals digitale vaardigheden, digitale overheid en digitale transformatie van de bedrijven, maar ook naar digitale infrastructuur en connectiviteit.

Hoewel België al veel connectiviteitsdoelstellingen kan afvinken, blijkt uit het rapport dat ons land vooral voor glasvezel nog een tandje moet bijsteken van Europa. Agoria, de koepel van technologisch geïnspireerde bedrijven in België die door de ontwikkeling en vermarkting van duurzame oplossingen vooruitgang in de wereld realiseren, is ervan overtuigd dat België dankzij recordinvesteringen van de telecomsector niet alleen de EU-doelstellingen kan halen, maar zelfs overtreffen. “Maar dan hebben we eenvoudigere administratieve procedures nodig en moeten de fiscale drempels voor investeringen in netwerkinfrastructuur absoluut naar omlaag", vertelt Danny Goderis, Senior Business Group Leader Telecom bij Agoria.

Vaste netwerken: op koers met hoge investeringen, maar risico op vertraging

Voor de heel snelle vaste netwerkverbindingen (van meer dan 1 Gigabit per seconde) scoort België uitstekend. Met een dekking van 96% ligt ons land ruim op koers voor de deadline van 100% tegen 2030. Europa focust daarnaast ook specifiek op glasvezel. Daar loopt België met 25% dekking achter op het EU-gemiddelde van 64%. In 2023 werd wel een erg grote sprong gemaakt van 17 naar 25%. Ook in 2024 zullen de Belgische cijfers nog een stevige inhaalbeweging maken, dankzij stevige financiële inspanningen. De telecomsector investeerde in 2023 volgens het BIPT meer dan 30% van zijn omzet, meer dan eender welke sector in België. Belangrijke aandachtspunten blijven de fiscale lasten en de complexe administratieve procedures, die vaak voor vertraging zorgen

Karen Van De Woestyne, Head Business Development & Marketing bij Fiberklaar: “De inspanningen lonen, dat is duidelijk. Maar we willen vooral sprongen blijven maken om het gat met het EU-gemiddelde te dichten. We zijn alvast op de goede weg, zo leert ons het Digital Decade-rapport. Dit smaakt naar meer!